Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om KIF Örebro DFF
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från KIF Örebro DFF.
KIF Örebro DFF
Följ oss för uppdateringar
KIF Örebro DFFs styrelse har fattat beslut om en förändrad kansliorganisation, som ska sätta ytterligare fokus på den fortsatta professionaliseringen av klubben. KIF inrättar en ny roll med fokus på partners, CSR och evenemang. Något som bäddar för fortsatt utveckling av både den sportsliga och externt riktade verksamheten. Det står också klart att det blir KIF Örebros nuvarande klubbchef Björn Andersson som tar sig an den nyinrättade rollen Partner- & Evenemangsansvarig. Klubben har därför påbörjat arbetet att rekrytera en ny klubbchef.
KIF Örebro är inne på en spännande professionaliseringsresa för en fortsatt ljus och stark framtid inom flick- och elitdamfotbollen. Nästa steg i denna professionalisering är att fortsätta utveckla klubbens marknads- och CSR-arbete. Det är mot bakgrund av detta som klubben nu inrättar den nya rollen Partner- & Evenemangsansvarig. Klart är också samtidigt att nuvarande klubbchef Björn Andersson blir den som kliver in i den nyinrättade rollen.
– Det här är nästa steg för oss att ta. Både för att kunna fortsätta utveckla vår verksamhet, men också för att hänga med i den ökade konkurrensen inom damfotbollen. Vi har nyss tagit oss ur ett ekonomiskt svart hål, vilket var en av våra utpekade hållpunkter på den resa vi inledde 2018 i samband med klubbens omstart i Elitettan. Det finns ingen tid att förspilla och därför initierar vi nu både den här organisationsförändringen och ett större strategiarbete som ska bygga vidare på resan vi är inne på. Fokus för det arbetet är KIF Örebro 2025, säger Fredrik Stengarn, ordförande i KIF Örebro och fortsätter:
– Förutom en ekonomi i balans och en verksamhet som utvecklas så måste vi öka vårt fokus på våra partners. Det är ingen hemlighet att vi med anledning av vår ekonomiskt utsatta situation de senaste tio åren haft utmaningar i både att hitta partners och utveckla de partnersamarbeten vi har. Därför är prio ett i denna organisationsförändring att skapa en roll som helt får fokusera på våra externa relationer, där våra grymma partners står i centrum.
KIF Örebro har över tid knutit till sig företag och organisationer som förstått värdet i damfotbollen, både det reella marknadsvärdet som elitdamfotbollen genererar samt det stora CSR-värde som finns i att vara med och stärka svensk flick- och damfotboll i allmänhet, men KIF Örebros flick- och damfotbollsverksamhet i synnerhet. Nu vill KIF utveckla partnererbjudandet och nätverket och bana väg för en ännu ljusare framtid.
– Våra partners är inte bara modiga, utan också smarta. De förstår att det är win-win att kliva in som partner till KIF Örebro. Både för dem och för de fotbollsspelande tjejerna. Vi kan inte fortsätta i samma hjulspår där tjejer ska ha sämre förutsättningar än killar. Björn kommer nu i den här nya rollen få möjlighet att nästan helt dedikera sin tid till våra partners, våra CSR-insatser samt damallsvenska arrangemang. Och det känns väldigt bra, säger Fredrik Stengarn.
Andersson fortsätter vara ekonomiansvarig
Den ekonomiska resa som KIF Örebro har gjort sedan 2018 – från underskott och negativt kapital, till ekonomi i balans och ett eget kapital – kan till mångt och mycket tillskrivas klubbchef Björn Andersson, som tillsammans med styrelsen och engagerade i klubben vänt skutan 180 grader. Detta mind-set och arbete med ekonomin vill KIF Örebro inte förlora.
– Det är en helt enig styrelse som inte bara ger Björn förtroendet att arbeta med våra partners, utan också fortsatt ansvar för klubbens ekonomi. Det jobb Björn har gjort är enormt och är hel anledningen till att vi nu kan vara en mer framåtlutad klubb. Det känns därför väldigt bra att han får fortsatt förtroende att hålla i klubbens ekonomi och arbete med att bli ännu bättre mot våra partners, menar Fredrik Stengarn.
Konkret innebär förändringen av klubbkansliet att klubben ökar från 1,2 tjänster till 2,2 tjänster i form av klubbchef, kanslist och den nya rollen som Partner & Evenemangsansvarig.
– 2,2 tjänster kan kanske låta lite för en flick- och elidamfotbollsklubb i vår storlek. Men det är såhär förutsättningarna ser ut. För oss är det i princip en dubblering och kommer betyda massor vad gäller våra möjligheter att på ett ännu bättre sätt skapa bättre möjligheter för tjejerna, säger Fredrik Stengarn, och fortsätter:
– Vi ska gå fram i en takt vi orkar med. Det är jätteviktigt. Dessutom har vi i huvudtränaruppdraget för A-laget gått från en deltidstjänst till heltid. Det handlar om att skapa en dräglig arbetsvardag för våra medarbetare, och genom det också kunna jobba ännu mer professionellt. Det förtjänar våra spelare.
Jakten på ny klubbchef redan igång
Björn Andersson kvarstår som klubbchef tills ny är rekryterad.
– Det är oerhört viktigt att vi får klart med ny klubbchef så hen och Björn kan få arbetsro att fortsätta bygga en stark klubb. Tanken är att de båda ska växeldra klubben framåt. Björn med erfarenheten och oerhörda kunnande i det externa marknadsarbetet och nya klubbchefen med ett mer tydligt internt verksamhetsansvar med fokus på sport och personalansvar. Men klubbchefen kommer också jobba tydligt med att stärka klubbens externa nätverk. Båda rollerna kommer ha en adjungerad plats i styrelsen. Vi har ett redan ett antal spår vi jobbar efter, avslutar Fredrik Stengarn.
Tanken är att klubbchefsrollen förändras och får en mindre splittrad arbetsbeskrivning. Störst fokus kommer ligga på att jobba med fotbollsverksamheten i klubben, så väl ungdom som elit.
Läs en intervjun med Björn Andersson här>
Kommentera
Du måste logga in för att kommentera